Patientsäkerhet
Vi strävar efter ett högt säkerhetstänkande i alla frågor som rör vården.
Därför är det viktigt för oss att alla ska vara medvetna om att det kan ske fel i vården. Fel uppstår inte av en slump, utan beror ofta på bristande bakomliggande rutiner eller en felaktig organisation.
Eftersom fel är något som avviker från hur vården egentligen ska vara, så pratar vi ofta om att vi rapporterar och hanterar avvikelser.
När något händer
Skulle en avvikelse inträffa och någon bli skadad, måste vi som arbetar inom hälso- och sjukvården alltid rapportera det. Visste du att vi också rapporterar sådant som innebär risk för att någon kan bli skadad, även om det inte hänt ännu?
Vi utreder händelsen (avvikelsen) och vidtar åtgärder för att det inte ska hända igen. Skulle en vårdskada inträffa ska du som berörd patient eller närstående till berörd patient få den information du behöver.
Du ska också få information om att du kan anmäla händelsen till Inspektionen för vård och omsorg (IVO), Patientnämnden, Landstingens ömsesidiga försäkringsbolag och Läkemedelsförsäkringen.
Systematiska metoder ger resultat
Våra medarbetare får utbildning i systematisk risk- och orsaksanalys. Varje enhet ska ha minst en medarbetare som är extra kunnig och insatt i detta. Alla enheter har lokala strategier för sitt patientsäkerhetsarbete.
Risk- och orsaksanalyser genomförs också på central nivå när så behövs. Genom allt detta kan vi hela tiden följa upp och utvärdera patientsäkerheten.
Du kan bidra
En säkerhetskultur skapas inte över en natt. Den är resultatet av allas ansträngningar att ständigt granska om vi gör rätt saker på rätt sätt.
Vi uppmuntrar därför dig som är patient eller närstående att rapportera om fel, så att vi kan utreda vad de beror på och hitta möjligheter till förbättringar.