Omgivningsbuller

På dessa sidor har vi samlat information om buller från olika källor, däribland från väg-, spår- och flygtrafik samt industri- och verksamhetsbuller, men också om olika kartläggningsmetoder av buller samt information och länkar om regler och riktvärden för buller.

Vad är omgivningsbuller?

Buller brukar definieras som oönskat ljud. Till omgivningsbuller räknas buller från transportsystemet, det vill säga väg-, spår- och flygtrafik, samt industri- och annat verksamhetsbuller. Men det finns förstås fler källor till buller i vår omgivning, till exempel ljud från grannar, restauranger och barer, byggverksamhet, renhållning/sophämtning, fläktar och ventillationssystem och vindkraft, för att nämna några.

Omgivningsbuller är den vanligaste miljöstörningen i vårt samhälle och vi utsätts dagligen för buller från en rad olika källor, både i bostaden, på arbetsplatsen och när vi rör oss ute i samhället.

Hur många utsätts för trafikbuller?

Trots insatser för att minska exponeringen så utgör buller ett allt större folkhälsoproblem, framför allt beroende på en ökad urbanisering, förtätning och tillväxt av transportsektorn men också på upplättnader av riktvärdena för väg- och spårtrafikbuller vid nybyggnation av bostäder.

..Över 55 dB dygnsekvivalent ljudnivå (LAeq,24h)?

En undersökning från Centrum för arbets- och miljömedicin, Region Stockholm, visar att cirka 395 000 personer, motsvarande 17,7 procent av länets befolkning, utsätts för buller från något av trafikslagen som överstiger 55 dB ekvivalent ljudnivå. Vägtrafiken är den dominerande källan, följt av spår- respektive flygtrafik.

Vägtrafik: 333 000 personer (15,0 procent)
Spårtrafik: 66 650 personer (3,0 procent)
Flygtrafik: 11 000 personer (0,5 procent)

..Över WHO:s riktvärden?

Om antalet och andelen exponerade i stället beräknas utifrån WHO:s hälsobaserade riktvärden (53 dB Lden för vägtrafik, 54 dB Lden för spårtrafik och 45 dB Lden för flygtrafik) är en betydligt större del av länets population utsatta för buller som kan vara potentiellt skadligt för hälsan. Totalt uppskattas då 926 000 personer, motsvarande 41,6 procent av befolkningen, vara exponerade.

Vägtrafik: 659 000 personer (29,6 procent)
Spårtrafik: 181 000 personer (8,1 procent)
Flygtrafik: 251 000 personer (11,3 procent)


Källa: Centrum för arbets- och miljömedicin, Region Stockholm.

Trafikbuller i befolkningen. Exponering, utsatta grupper och besvär (sll.se)

Finansiär: Naturvårdsverket.

 

Senast ändrad 2022-08-26

Informationsansvarig: charlotta.eriksson@regionstockholm.se