Stockholms läns sjukvårdsområdes arbetsmiljöpolicy
Stockholms läns sjukvårdsområde (SLSO) är en attraktiv arbetsgivare! Därför vill vi erbjuda:
…ett hållbart arbetsliv med ett tillfredsställande arbetsmiljöarbete utifrån fysiska, sociala och organisatoriska aspekter där medarbetarna ges möjlighet att utvecklas i sitt arbete och där ett ständigt arbete pågår för att förebygga skador och ohälsa.
… arbetsplatser vilka kännetecknas av ett öppet, tolerant och jämställt arbetsklimat.
…ett chefskap/ledarskap med ansvar och befogenheter för att skapa en stimulerande och utvecklande arbetsmiljö. Ett välfungerande chefskap/ledarskap är en förutsättning för att tillsammans med medarbetarna främja en patientsäker vård med hög kvalitet.
…ett medarbetarskap och ett väl fungerande samverkansarbete, vilket innebär långtgående möjligheter till delaktighet, inflytande och engagemang och där även ett stort ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö är en självklarhet.
…en öppen dialog och ett transparent förhållningssätt vilket är en förutsättning för att känna engagemang och tillit – arbetsmiljöarbetet är en viktig strategisk fråga som även bidrar till ökade möjligheter att rekrytera och behålla kvalificerade medarbetare.
Vi är medvetna om vårt arbetsmiljöansvar och lever med god marginal upp till lagstiftning, föreskrifter, riktlinjer och lokala rutiner som finns upprättade för verksamheten. Ett aktivt förbättringsarbete skapas också med hjälp av kontinuerlig uppföljning och förändring.
Stockholms läns sjukvårdsområdes styrande princip för kvalitet
Utifrån evidensbaserad kunskap erbjuder Stockholms läns sjukvårdsområde (SLSO) en god, säker och värdeskapande vård för patienten. Vården präglas av delaktighet, gott bemötande och hög tillgänglighet.
Vi arbetar hälsofrämjande och förebyggande utifrån helhetssyn på patientens vårdbehov och livssituation och med respekt för patientens självbestämmande och integritet. Vi har en nollvision för vårdskador.
I vårt uppdrag finns även ett åtagande om att uppfylla för verksamheten relevanta krav samt att ständigt utveckla kvalitetsledningssystemet.
I praktiken innebär det att vi:
har en god patientsäkerhetskultur
har patientens fokus
mäter, följer upp och redovisar vårdens kvalitet
systematiskt och strukturerat arbetar med att förbättra patientsäkerhet, tillgänglighet och kvalitet utifrån uppsatta mål