Se upp med kikhosta hos gravida och spädbarn

De senaste månaderna har antalet fall av kikhosta ökat i samhället. Kikhosta är en allvarlig sjukdom för spädbarn, särskilt för de allra yngsta som ännu inte hunnit få vaccin. Gravida kan vaccinera sig för att skydda sig själv och sitt spädbarn.

Var uppmärksam på om någon i barnets närhet har symtom som kan tyda på kikhosta. Barn under 6 månader bör undvika personer med snuva och hosta.

När ska jag söka vård?

En typisk kikhosta börjar som en vanlig förkylning. Man kan få snuva, lite hosta och ibland lite feber. Hostan blir sedan kraftigare och efter en till två veckor övergår den i hostattacker.

Spädbarn och gravida i tredje/sista trimestern som får sjukdom med snuva och hosta rekommenderas söka på vårdcentral för tidig diagnostik. Samma gäller dem de bor tillsammans med.

Vaccination skyddar

BVC erbjuder vaccination mot kikhosta när barnet är 3, 5 och 12 månader. Det ingår i det nationella vaccinationsprogrammet. För att minska risken för kikhosta är det viktigt att barnet tar de vaccinationer som rekommenderas. Risken att bli allvarligt sjuk minskar redan efter den första dosen.

Gravida rekommenderas vaccination mot kikhosta från graviditetsvecka 16 för att ge spädbarn skydd mot sjukdomen under de första månaderna i livet. Skyddet i mammans kropp förs över till barnet. Vaccinet erbjuds kostnadsfritt till gravida i Region Stockholm. Gravida bokar vaccination via Alltid öppet.

Läs mer om kikhosta på 1177.se