Prismaluppar kan minska nackbesvär hos kirurger

En ny typ av lupp kan minska nackbesvär hos kirurger, visar rapporten från ett projekt där forskare från Centrum för arbets- och miljömedicin (CAMM) och Karolinska Institutet jämfört så kallade prismaluppar med traditionella luppar. Att använda prismaluppar vid operation gör att huvudet kan hållas mer upprätt och ger mindre belastning på nackmusklerna.

En kirurg i profil visar nackens framåtböjningar med tre olika typer av lupp.
Huvudets framåtböjning med tre olika luppar. Till vänster: Kirurgens egen traditionella lupp. Mitten: Prismalupp med lägre brytningsgrad. Till höger: Prismalupp med högre brytningsgrad. Huvudets framåtböjning med tre olika luppar.

− Det finns många studier som visar att kirurger är en yrkesgrupp som är särskilt utsatta för belastningsskador i nacken. Under en operation står man som kirurg med huvudet framåtböjt under långa perioder. Det är en position leder till en ökad muskelspänning och en högre risk för smärtor och belastningsskador, säger Magnus Kjellman, kirurg och docent vid Karolinska Institutet, som är en av forskarna bakom projektet.

Minskade tydligt nackens framåtböjning

För att jämföra prismaluppar med traditionella luppar fick ett antal kirurger testa två olika prismaluppar med olika hög brytningsgrad, både i en experimentell miljö och under riktiga operationer. Mätresultat en visade en tydlig förbättring med de nya prismalupparna. Prismalupparna gjorde det möjligt att ha en mer neutral nackvinkel och en lägre muskelaktivitetsnivå. I experimentet minskade nackens framåtböjning väldigt tydligt, från i genomsnitt 39°– 46° till 17°– 20°, beroende på vilken typ av prismalupp som användes. Denna minskning placerade kirurgerna under den rekommenderade gränsen på 25° för att minska risken för nackskador. Vid de verkliga operationerna minskades huvudets framåtböjning i genomsnitt från 35° med traditionella luppar till 14° med prismaluppar, vilket innebär en 21° förbättring.

Kirurgerna fick också svara på frågor om hur de upplevde skillnaden mellan de olika lupparna. De rapporterade mindre nackbesvär direkt efter operationen när de hade använt prismalupparna.

− Majoriteten av deltagarna tyckte att prismalupparna fungerade bra under operationerna och svarade att de skulle fortsätta att använda dem ofta vid framtida operationer, säger Mikael Forsman, ergonom och forskare vid CAMM och Karolinska Institutet.

Fakta: Så funkar prismaluppar (prismatiska luppar)

Liksom det trekantiga glasprismat du lärde känna i skolan, så bryter prismaluppar, som också kallas prismatiska luppar, ljuset så att man kan titta framåt men se nedåt. Lupparna innehåller också förstoringsglas och hjälper användaren att se detaljer med en mer neutral nackställning.

Ingen effekt på kvalitet

Forskarna undersökte också ifall primalupparna hade någon effekt på kvalitet och produktivitet. För att kontrollera kvaliteten räknades antalet kirurgiska fel efter experimentdelen av projektet. Det ökade inte när man använde lupparna. Däremot ökade utförandetiden något med den typ av prismalupp som hade högst brytningsvinkel. Något som forskarna dock tror skulle kunna bero på ovana vid att arbeta med en prismalupp.

− Vi rekommenderar verkligen kirurger som arbetar med öppen kirurgi att testa prismaluppar. Våra studier visar tydligt att lupparna minskar obehag under operationer och på sikt kan leda till att nackbesvär minskar i yrkesgruppen. Av de 20 som deltog i experimentet har 17 fortsatt med prismaluppar, säger Mikael Forsman.

Så genomfördes studien

Kirurgerna som medverkade i projektet arbetar med öppen kirurgi. Totalt deltog 20 kirurger som fick testa olika luppar under två olika delstudier där nackens vinkel och muskelbelastning mättes. Kirurgerna testade både sina vanliga traditionella luppar och två olika typer av prismaluppar med olika brytningsvinklar (15° och 48°).

I delstudie ett genomfördes ett experiment i en simulerad miljö där kirurgerna utförde uppgifter liknande de som görs under riktiga operationer. I delstudie två testades lupparna under riktiga operationer. Här deltog 17 av de ursprungliga 20 kirurgerna.

Alla fick också svara på frågor om sin upplevelse av att arbeta med prismalupparna.

Foto: Xuelong Fan

Publicerad 2024-10-14