Logopeden ger patienter med afasi högre livskvalitet

Fastän cirka 30 procent av alla som får en stroke drabbas av afasi är det en relativt okänd sjukdom. På nordiska afasidagen den 10 oktober vill vi uppmärksamma det stöd och behandling som logopeden kan erbjuda.

Patienter med afasi har svårigheter att uttrycka sig och kommunicera.

- Jag möter patienter som upplever en frustration över att inte kunna göra sig förstådda. Personer med afasi vet ofta vad de vill säga men kan ha svårt att få fram orden, vilket kan leda till missförstånd i samtal med andra. Som logoped kan vi hjälpa dessa patienter med verktyg och strategier som underlättar deras vardag. Ofta känner patienten en lättnad över att någon i vården tar sig tid att lyssna och förstå dem, säger Anja Gamrell, logoped vid Logopedmottagningen Gärdet som drivs i offentlig regi inom Region Stockholm.

Stora variationer

Afasi orsakas av en hjärnskada. I de flesta fall uppstår det efter en stroke men det kan även vara en följd av demens eller andra skador i hjärnan. Hur stora och vilken typ av besvär som patienten upplever varierar.

- En del patienter med afasi har svårt att tala och hitta ord eller förstå vad andra säger. Även tidsuppfattning eller förmågan att hålla en röd tråd i samtal kan påverkas. Det kan också vara svårt att läsa eller skriva. Patienter med grav afasi har ofta flera av dessa problem och det gör det svårt för dem att kommunicera med sin omgivning, säger Anja Gamrell.

Logopeden börjar med att utreda besvären. Ofta besöker de patienten i hemmet för att få en bild av dennes vardag och vilka kontaktytor som finns runt patienten. Tillsammans sätter de upp konkreta mål som de sedan följer upp. Patienten får träna på sina svårigheter och lära sig olika strategier för att hantera vardagen.

Logopeden är också delaktig i att prova ut hjälpmedel utifrån patientens behov. Det kan handla om allt från kommunikationsböcker med ord och fotografier från omgivningen till en ögonstyrningsdator.

- Det är viktigt att patienten är delaktig och uttrycker sina behov. Om dennes önskan exempelvis är att kunna skriva sms så tränar vi på det, säger Anja Gamrell.

Involverar de anhöriga i behandlingen

De anhöriga är viktiga i behandlingen. De deltar ofta vid besök men logopeden erbjuder också separata samtal för att kunna ta upp frågor som de inte vill prata om med patienten i rummet.

- Även om den anhörige har en nära relation till patienten kan det vara svårt för dem att förstå varandra. Vi lär de anhöriga olika strategier som kan underlätta deras kontakt. Det kan handla om att tala med korta meningar, låta samtal ta tid, ställa frågor för att bekräfta att man uppfattat rätt eller använda olika hjälpmedel.

Logopederna erbjuder också gruppbehandlingar där både patienter och anhöriga kan möta andra i liknande situation.

Behandling vid afasi ger bäst resultat inom det första året efter hjärnskadan. Därför erbjuds patienten till en början intensiv vård med upp till fyra behandlingar per vecka utifrån vad de själva orkar och vill. Besvären kan minska eller försvinna helt. Efter det första året handlar vården mer om att bibehålla sina förmågor och att lära sig leva med sin afasi.

Kommunikationsstöd av olika slag kan underlätta
vardagen för patienter som har svårt att uttrycka sig.

Publicerad 2024-10-10