ungdomar sitter  i trapphus

Ett stöd för ungdomar i 50 år

Under hösten fyller flera av ungdomsmottagningarna i Stockholms län jämnt antal år. Både Solnas och Sollentunas ungdomsmottagningar har funnits för ungdomar i 50 års tid, Skärholmens ungdomsmottagning firar 40 år och Södermalms ungdomsmottagning 30 år.

Under flera decennier har ungdomar fått hjälp och råd från ungdomsmottagningar. Fastän tiderna förändras är ungdomarnas behov i grunden desamma. I fokus står frågor kring sex, hälsa och relationer.

- Att som ung få stöd i dessa frågor är viktigt för att nyansera, bekräfta eller utmana all information som ungdomar möts av, säger Erik Gustafsson, verksamhetschef för ungdomsmottagningarna i Stockholms läns sjukvårdsområde inom Region Stockholm.

Ett uppdrag med flera delar

På ungdomsmottagningarna arbetar både kuratorer, barnmorskor och läkare. Här kan ungdomar få hjälp med många olika saker. De kan få stöd om de mår dåligt eller har varit med om något jobbigt. De får svar på frågor kring kroppen och sex och kan få hjälp vid könssjukdomar och skydd mot graviditet.

- Ungdomsmottagningarna har också ett utåtriktat uppdrag. I detta ingår att träffa skolklasser och informera om vilken hjälp vi erbjuder. Vi har även så kallade satellitmottagningar på olika gymnasieskolor för att vara ännu mer tillgängliga, säger Erik Gustafsson.

Delat huvudmannaskap

- Sedan några år delar länets kommuner och Region Stockholm på driften av ungdomsmottagningarna. Kommunerna har ansvar för kuratorinsatser medan regionen har det medicinska ansvaret för barnmorske- och läkarinsatser, säger Erik Gustafsson.

Att kommun och region delar på driften innebär att expertis och viktiga kontaktytor från båda verksamheterna tas tillvara. Inom kommunerna finns ett nära samarbete med skolor, socialtjänst och andra kommunala verksamheter, medan regionen har ett etablerat samarbete med andra vårdgivare inom hälso- och sjukvården.

Framtidens vård

Det har hänt mycket sedan länets första ungdomsmottagning öppnade för 50 år sedan och i framtiden tror Erik Gustavsson att ungdomsmottagningarna kan få stora utmaningar att hantera. Men han är optimistisk.

- Digitaliseringen möjliggör nya sätt att bedriva vård vilket ungdomar är de första att anamma. Vår vision om ”Rätt vård när och där du behöver” har aldrig varit mer aktuell. Jag är övertygad om att vi kommer fortsätta vara viktiga för Stockholms ungdomar framöver.

Läs mer om var ungdomsmottagningarna finns och vad de erbjuder på www.ungdomsmottagningarna.se