Alltid öppet
Alltid öppet är Region Stockholms plattform för digitala vårdkontakter. Läs mer på Alltid öppets webbplats.
Sedan en tid kan patienter som söker vård vid någon av våra närakuter registrera sin ankomst och symtom via Alltid öppet. Nu har funktionen förbättrats, vilket gynnar både patienter och medarbetare i vården.
— För invånarna blir det ett smidigare flöde och inte riktigt lika många frågor. För medarbetarna blir det lättare att journalföra det som patienten har svarat, säger Camilla Andreassen, objektspecialist i central förvaltning för Alltid öppet inom Stockholms läns sjukvårdsområde.
Patienterna registrerar själva sin eller sitt barns ankomst vid aktuell närakut genom att scanna en QR-kod som finns i väntrummet. De kommer då till Alltid öppet och fyller där i ett formulär med frågor om vad de söker vård för på närakuten, beskriver sina symtom, med mera.
Svaren skickas från Alltid öppet till Vårdportalen, där medarbetarna på närakuten kan läsa dem. Tidigare har vårdgivare bara kunnat se frågor och svar i Vårdportalen, se det här exemplet:
Efter den nya uppdateringen kan vårdgivare även välja att läsa och kopiera informationen från en så kallad klinisk vy, som gör meningar av frågor och svar. Det gör det möjligt att kopiera in informationen direkt i patientens journal.
— Förändringen gör det också enklare för oss på förvaltningen att bygga erbjudanden i Alltid öppet. Tidigare behövde vi ha olika erbjudanden för att täcka behoven att kunna ställa specifika frågor till exempelvis barn eller kvinnor. Nu räcker det med ett enda erbjudande med olika kriterier inbakade i själva formuläret. Så bättre och säkrare, konstaterar Camilla Andreassen.
Även andra vårdgivare inom Region Stockholm har kunnat använda funktionen med att låta patienter registrera ankomst och symtom via Alltid öppet. Det gäller till exempel barnakuten vid Karolinska Universitetssjukhuset i Solna, som anpassat sin funktion utifrån närakuternas.
— Det är jätteroligt att vi kan samarbeta inom akutsjukvården i regionen, även när det gäller tekniska innovationer, säger Sarah Lachnit, biträdande enhetschef vid Närakut Haga där den första piloten av egenregistreringen skedde.
I dagsläget använder cirka 30-35 procent av de patienter som kommer till närakuterna möjligheten att registrera sin ankomst och symtom via Alltid öppet.
— Vi hoppas naturligtvis att fler kommer att vilja använda egenregistreringen framöver, särskilt när den nu blivit smidigare att använda, säger Sarah Lachnit.
Publicerad 2025-02-13
Alltid öppet är Region Stockholms plattform för digitala vårdkontakter. Läs mer på Alltid öppets webbplats.